Ondanks een recent charme-offensief staan het gezag en de geloofwaardigheid van KLM-topman Camiel Eurlings wel degelijk ter discussie.

Dat stelt De Telegraaf (blendle)  zaterdag, zich baserend op interne hooggeplaatste KLM-bronnen.

De staking bij de Franse tak van het bedrijf Air France-KLM heeft de afgelopen weken voor grote spanningen gezorgd. De financiële schade die de piloten van Air France hebben aangericht is groot en bij KLM is er bezorgdheid dat de Nederlandse tak daar ook last van gaat krijgen.

Lees ook het artikel: Zo laten piloten Air France-KLM bloeden in strijd om Transavia

KLM-directeur Camiel Eurlings hield zich naar eigen zeggen bewust op de achtergrond tijdens de staking om escalatie te voorkomen, zo gaf hij donderdag aan tegenover Het Financiële Dagblad. “Een apart publiekelijk optreden had alleen maar olie op het vuur gegooid, in plaats van olie op de golven”, aldus Eurlings.

Volgens Eurlings was achter de schermen opereren de beste optie. "Als het had geholpen om het conflict op te lossen, dan had ik dat zeker gedaan. In mijn verleden als minister was ik gewend om veel voor de camera op te treden. Als ik mij publiekelijk had uitgesproken, had dat een eigen dynamiek in Nederland op gang gebracht met de vakbonden'', aldus Eurlings.

De KLM-topman benadrukte dat de staking een Franse kwestie was die in Nederland niet opgelost kon worden. Wel zij hij er vol tegenaan te willen gaan om samen met het personeel van KLM oplossingen te vinden om goedkoper en efficiënter te werken.

Kritiek op KLM-topman Eurlings

Of dit charmeoffensief gaat werken is echter de vraag. Volgens de bronnen die De Telegraaf aanhaalt is Eurlings te vaak ’onzichtbaar’, komt hij afspraken niet na en bedient hij de Nederlandse belangen de Air France-KLM Groep niet stevig genoeg. Eurlings zelf ontkent, aldus de krant, dat sprake is van een vertrouwensbreuk.

De commissarissen van Air France-KLM zouden volgens De Telegraaf inmiddels onder druk staan om zowel de Franse topman Alexandre de Juniac als KLM-baas Eurlings te vervangen.

De kosten voor luchtvaartmaatschappij Air France als gevolg van de twee weken durende staking van haar piloten kunnen aanzienlijk hoger uitvallen dan het Franse bedrijf tot dusver zelf heeft aangegeven, meldde een bron bij Air France zondag aan persbureau Reuters.

Air France schat de schade momenteel nog op 300 miljoen euro, maar volgens de ingewijde kan dit bedrag oplopen tot wel 400 miljoen euro. Het luchtvaartbedrijf heeft vanwege de staking zwaar te lijden gehad van omboekingen naar andere maatschappijen door gedupeerde reizigers. Air France komt naar verluidt woensdag met nieuwe ramingen over de schade als gevolg van de staking naar buiten.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl